چسب بتن چیست و چه استفاده هایی دارد؟

چسب بتن یکی از از محبوبترین و با اهمیت ترین افزودنی های صنعت بتن است. میخواهیم قبل از بررسی چسب بتن توضیحات کوتاهی جهت آشنایی با بتن داشته باشیم. بتن یکی از محبوبترین متریال های مورد استفاده در صنعت ساختمان است.

بتن از سه مواد اصلی آب، سنگدانه (که شامل شن و ماسه)، همچنین سیمان پرتلند تشکیل می شود.همانطور که میدانید سیمان و بتن با یکدیگر متفاوت هستند و سیمان یکی از موادی است که بتن را تشکیل می دهد. سیمان که عموماً به شکل پودر است در زمان مخلوط شدن با آب و سنگ دانه های شن و ماسه، ترکیبی را حاصل می شود که با گذشت زمان و سفت شدن به صورت ماده ای متراکم در می آید که ما به آن بتن می گوییم.

خرید چسب بتن
متریال مورد استفاده در بتن

مواد تشکیل دهنده بتن

۱- سیمان پرتلند: همانطور که گفتیم عموماً سیمان به شکل پودر است که از سنگ آهک و خاک رس تولید می شود و با مخلوط شدن آن با مصالح سنگی دیگر مانند شن ماسه و… انواع بتن و ملات استفاده میشود.

پرمصرف ترین نوع سیمان، سیمان پرتلند است ست که در مشخصه های متفاوت مانند سیمان پرتلند معمولی و سیمان با آلومینا بالا شناخته می شود.

۲- آب: آب یکی از مواد اصلی بتن می باشد که جهت واکنش شیمیایی با سیمان لازم است و میزان ترکیب آن در بتن بر حسب میزان سیمان بیان می شود که ما به آن نسبت آب به سیمان می گوییم.

۳- سنگدانه: عموما در بتن حدود ۷۰ درصد از حجم آن را سنگدانه ها تشکیل می دهند و بسیاری از ویژگی های شیمیایی و مکانیکی فیزیکی بتن به سنگدانه ها مربوط است. به همین جهت سنگدانه ها در بتن از نظر ویژگی ها و طرح مخلوط شدن و مسائل اقتصادی اهمیت فراوان دارد.

علت اصلی دیگر آن واکنش شیمیایی با سیمان در مواد تشکیل دهنده به صورت یکنواخت و مقاومت زیاد است.

انواع بتن 

بتن با مقاومت عادی که دارای مقاومت بین ۱۰ تا ۴۰ مگاپاسکال است و زمان گیرایی اولیه آن بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است که به شرایط آب و هوایی و نوع سیمان وابسته است. بتن ساده که در آن از هیچگونه آرماتور یا میلگرد استفاده نمی شود. بتن مسلح نوعی بتن ساده است که به دلیل مقاومت کم در برابر کشش به وسیله آرماتور مصلح می شود و مقاومت آن در برابر نیروی کششی افزایش پیدا میکند.

 

افزودنی های بتن

افزودنی های بتن موادی هستند که برای ایجاد خواصی ویژه یا جهت کمک به تولید با سیمان پرتلند یا کلینکر در زمان تولید در کارخانه آسیاب و مخلوط می شوند. این مواد که در کارگاه هنگام مخلوط شدن به مواد تشکیل دهنده بتن اضافه می شود را افزودنی های بتن می گوییم. همانطور که گفتیم چسب بتن یکی از افزودنی های مهم در این صنعت می باشد. چسب های بتن را میتوان به دو نوع دسته‌بندی اپوکسی و لاتکس پلیمری تقسیم کرد.

فروش چسب بتن
افزودنی های بتن

کاربرد چسب بتن

یکی از مهمترین کاربردهای چسب بتن جهت افزایش میزان چسبندگی بتن تازه تر به بتن قدیمی در پروژه های بازسازی است که میزان چسبندگی بتن را با سطوح قدیمی‌تر بسیار افزایش میدهد. همچنین این ویژگی در زمان نماسازی روی بتن قدیمی تر بسیار کاربرد دارد.

از کاربردهای اصلی چسب بتن میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • آب بندی
  • افزایش خاصیت چسبندگی بتن
  • اتصال میلگرد به متریال بتن
  • جلوگیری از از ایجاد شدن ترک ها در بتن
  • و افزایش مقاومت مکانیکی بتن اشاره کرد.

 

یکی از موارد استفاده از چسب بتن همانطور که گفته شد در بازسازی است. کاربرد این چسب بسیار متنوع است و میتوانید با مطالعه مقالات مختلف با کاربردهای مختلف آن آشنا شوید از آن استفاده کنید.

ویژگی های مختلفی وجود دارد که باعث شده استفاده از این چسب ها بسیار کاربردی شود. تقریباً در تمامی پروژه های عمرانی و ساخت و ساز از آنها استفاده می شود. اما یکی از مهمترین ویژگی ها و خواص این چسب ها بدون تردید افزایش قدرت چسبندگی بتن قدیمی به بتن جدید است.

یکی دیگر از کاربرد های این چسب در مخازن و استخرهای بتنی است به طوری که گاهی ما نیاز داریم که این فضاها را به درستی آب بندی کنیم تا از نشت آب جلوگیری شود از آنجایی که این چسب ها نسبت به رطوبت و نفوذ آب مقاوم هستند، میتوانیم در این چنین مواردی از آنها استفاده کنیم.

مخلوط شدن سیمان و بتن نمیتواند هیچ نوع ماده چسبنده ایجاد کند پس در زمانی که نیاز باشد ملات تازه را روی سطوح بتنی خشک بریزیم و بین آنها اتصال چسبناک ایجاد کنیم نیاز به یک عامل چسبنده قوی می باشد. اگر بدون استفاده از این نوع چسب پوشش های قدیمی و جدید با یکدیگر اقدام شود جوشش بسیار سست و شکننده ای ایجاد می شود.

همانطور که گفته شد یکی از قابلیت ها ویژگی های مهم این چسب استفاده از آن در مخازن و استخر ها می باشد. برای جلوگیری از نشت آب باید این مکان ها به خوبی آب بندی شود. یکی از از قدرت های چسب بتن توان مقاومتی بالا و قابلیت های شیمیایی و فیزیکی آن در مقابل آب و رطوبت است. همچنین جهت بازسازی و تعمیر و آب بندی کانال های فاضلابی ، بتن های استفاده شده در ساخت سدها و پل ها و همچنین سالن های صنعتی از انواع مختلف چسب های بتن استفاده می شود طرز تهیه چسب بتن به شکلی است که برای تمامی نیازهایی که از این فراورده استفاده میشود پاسخگو باشد.

چسب بتن
خرید چسب بتن با کیفیت بی نظیر

نکات استفاده

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با چسب بتن روش درست و بهینه استفاده از آن است.

در صورتی که نیروی انسانی بدون تخصص و ناآگاه از این ماده استفاده نماید قطعاً نتیجه بهینه و مناسب در بر نخواهد داشت.

محلی که قصد استفاده از این چسب را داریم باید کاملاً تمیز و بدون گرد و خاک و چربی باشد. بعد از اطمینان از آماده بودن شرایط اقدام به استفاده از آن نمایید.

طرز تهیه این چسب به صورتی است که ابتدا این فرآورده را با استفاده از آب مخلوط میکنیم، سپس با اضافه کردن مقدار مشخص شده از سیمان شن و ماسه ملاتی شبیه خمیر تولید نموده و از آن استفاده می شود.

نکته بسیار مهم دیگر اینکه قبل از استفاده از ملات خمیر بر روی سطح بتنی باید سطح بتنی قدیمی را با یک لایه از چسب پوشش داد و سپس از ملات خمیری استفاده نمایید.

قیمت چسب بتن
قیمت چسب بتن در گالن با وزن های مختلف

شماره تماس: 09129723451

اینستاگرام: fardad_paint

شماره واتساپ: 09129723451

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما