کاهگل ضد آب کیش با اجرای بسیار آسان

استفاده از کاهگل در معماری کیش

از دیرباز شرایط جغرافیایی منطقه، شرایط آب و هوایی و اقلیمی بیشترین تاثیر را بر معماری بومی هر منطقه داشته اند. جزیره کیش در اقلیم بسیار گرم و مرطوب واقع شده است و تقریبا این شرایط آب و هوایی در طول سال پایدار است. از این رو معماری این منطقه نیز با اقلیم و طبیعت آن منطبق و سازگار بوده است. کاهگل ضد آب کیش محصول جدیدیست که با اقلیم این جزیره سازگار است.

در معماری سنتی کیش؛ برای کاهش جذب نور خورشید و نفوذ گرما به درون ساختمان؛ از مصالح با رنگ روشن در ساخت بناها استفاده می شده است. همچنین به علت بارش باران های شدید در طول سال؛ مصالحی انتخاب می شدند که دوام خوبی داشته و در برابر رطوبت و آب فرسوده نشوند. به همین دلیل است که در معماری جزیره کیش مصالح و رنگ های به کار رفته هارمونی بالایی دارند.

زمانی که در کیش خبری از پاساژها، فروشگاه ها و هتل های بزرگ نبود، مردم بومی این جزیره در خانه هایی زندگی می کردند که از نظر معماری بی نظیر بود. ورود تکنولوژی های به روز، گستردگی ارتباطات و نفوذ سایر فرهنگ ها به جزیره کیش باعث شده معماری و شیوه‌ی معیشت بومیان این جزیره فراموش شود.

امروزه با استفاده از ترکیبات پلیمری و انواع رزین ها مانند ترکیبات سیلیکونی؛ کاهگل ضد آب تولید شده است. کاهگل نانو کیش نیز از دسته ملات های مدرن و جدید است. کاهگل جدید هم از نظر رنگ و هم از نظر پایداری؛ با اقلیم این منطقه کاملا سازگار است و به راحتی در برابر بارش های باران دوام می آورد.

با توجه به اینکه دیوارها از سنگ و شُل ساخته شده اند بارش باران می تواند منجر به تخریب دیوار و حتی ریزش سقف شود. پوشش حاصل از کاهگل ضد آب کیش به علت خاصیت عایق بودن مانع از نفوذ آب به داخل ساختمان شده و از تخریب آن جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: کاهگل مصنوعی اصفهان

کاهگل نانو کیش
خرید کاهگل ضد آب کیش

سایر ویژگی های کاهگل ضد آب کیش

معماران این جزیره برای اندود کردن پشت بام خانه ها از کاهگل استفاده می کردند. البته کاهگل به عنوان آخرین لایه استفاده می شده است. زیرا به طور مستقیم در معرض نور خورشید و بارش باران های سیل آسا قرار داشته است. در واقع از کاهگل به عنوان عایق رطوبتی و حرارتی استفاده می کردند.

کاربرد کاهگل ضد آب کیش در اقلیم های پر باران، مرطوب و شرجی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا کاهگل صنعتی کیش به هیچ عنوان در آب حل نمی شود. همانطور که گفته شد می توان از این نوع کاهگل به عنوان یک عایق بسیار خوب در همه‌ی بخش های ساختمان استفاده کرد.

سیلیکون علاوه بر خاصیت آب گریزی؛ باعث افزایش چسبندگی کاهگل ضد آب کیش نیز می شود. از این رو اندود کردن ساختمان با این ملات موجب افزایش پایداری و استحکام ساختمان می شود. بسیاری از بناهای باقیمانده از قدیم در برابر بارش باران و وزش بادهای شدید که مخصوص اقلیم جزیره کیش است، از بین رفته اند. به منظور توسعه گردشگری و با استفاده از الگوهای معماری بومی این منطقه می توان نسبت به احیای این مناطق اقدام کرد.

با استفاده از کاهگل ضد آب کیش می توان این جزیره را به یک الگوی موفق در زمینه معماری و شهرسازی در کل کشور تبدیل کرد. زیرا بازدید از آثار باستانی و بناهای قدیمی یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: کاهگل ضد آب شیراز

کاهگل صنعتی کیش
کاهگل ضد آب فرداد

روش اجرای کاهگل ضد‌ آب کیش

در گذشته معماران جزیره کیش برای تهیه کاهگل مرغوب سه روز وقت صرف می کردند و مرتبا خاک، آب و کاه را لگد کرده تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در صورت نبود کاه از برگ های خشکیده درختان گز که زیر درختان می ریخت استفاده می کردند. اما امروزه با استفاده از کاهگل ضد آب کیش نیازی به صرف این همه وقت نیست و همچنین فرآیند تهیه آن بسیار ساده و آسان است. کافی است مقداری آب به ترکیب کاهگل ضد آب کیش اضافه شود. سپس خمیر حاصل را با استفاده از ابزارهایی مانند کاردک، لیسه، قلم مو، غلطک نقاشی، ماله و یا دستگاه های پاشنده؛ بر روی سطح مورد نظر اجرا می کنند. این کاهگل به راحتی توسط کلیه‌ی افراد قابل استفاده است و برعکس کاهگل سنتی نیازی به تخصص و مهارت در این زمینه ندارد.

رنگ و ظاهر کاهگل نانو کیش کاملا شبیه به کاهگل سنتی است و از این نظر نیز کاملا با طبیعت این منطقه سازگار است. به علاوه تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرابنفش آن موجب تخریب این پوشش نمی شود.

کاهگل پلیمری کیش
اجرای کاهگل ضد آب کیش

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:

شماره تماس: 09129723451

اینستاگرام: fardad_paint

شماره واتساپ: 09129723451

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما