خرید و قیمت کاهگل ضد آب، طرحی مقاوم از کاهگل سنتی

کاهگل یک نوع مصالح ساختمانی طبیعی و همچنین یک ماده باستانی با دوام و سخت است که از سه عنصر کاه، خاک رس و آب به مقدار معین ساخته می شود  و نیز یک اصطلاح قدیمی معماری است که صدها سال از آن استفاده شده است.

این نوع مصالح در حال حاضر نسبت به گذشته با تغییراتی مواجه بوده و در برخی مواقع پر رنگ و در برخی مواقع نادیده گرفته شده است. فروش کاهگل سنتی ضد آب نیز چند سالی است که مورد توجه واقع شده و به دلیل مزیت های فراوان این نوع مصالح علاقه مندان زیادی جذب آن شده است.

حتما بخوانید: کاهگل نانو چیست؟

کاهگل

بررسی و شناخت انواع کاهگل

اگر کاهگل، به خوبی مخلوط شده و به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند مدت زمان طولانی دوام بیاورد و اگر از راه صحیح مراقبت شود می تواند بعد از چندین سال استفاده همانند روز اول خود باقی بماند، به طور قطعی معلوم نیست انسان ها چه موقع از این مصالح برای اولین بار استفاده کرده اند، با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از آن به اوایل قرن سیزدهم میلادی بر می گردد.

با این حال، تعدادی از مورخان و متخصصان در این زمینه می گویند، به احتمال زیاد برخی از اولین سازه های ساخته شده با کاهگل تا قبل از قرن سیزدهم میلادی فروپاشیده و از بین رفته اند. مطمئناً در قرن پانزدهم میلادی از آن استفاده گسترده ای صورت می گرفت و تا اواخر سال ۱۸۰۰ که بلوک و آجر محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرد بودند، از این طریق درست شده بودند.

استفاده از کاهگل، به ویژه در مناطق آسیایی مانند کشورهای حوزه بین النهرین متداول بود است، برای آنکه این مناطق از خاک روس خوب برای ساختن این ملات بهره می بردند و از فرآورده های کشاورزی مانند کاه برای مقاوم سازی آن استفاده می کردند. استفاده از کاهگلهای سنتی ضد آب هنوز هم مانند سابق در برخی از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد.

از نظر تاریخی، به دلیل ماهیتی که کاهگل داشت، مرسوم بود از مصالح در دسترس برای درست کردن و عمل آوری آن استفاده کنند مانند؛ یونجه، نی، سوزن کاج و نی گندم. این نوع ملات به عنوان مصالح ساختمانی فقیر شناخته می شد، زیرا از هر آنچه در اطراف محل زندگی افراد بود استفاده می کردند تا خانه ساخته شود. در حال حاضر هنوز هم برای تعمیرات سازه های کاهگلی، ترجیح داده می شود که خاک از محل برداشت شود تا مطابقت خوبی با سازه اصلی داشته باشد.

در حال حاضر با گذشت زمان و پیشرفت صنعت ساختمان سازی استفاده از کاهگل، برای ساختن بنا مرسوم نیست برای اینکه مصالحی با خواص فوق العاده خوب و باکیفیت مانند، بتن جای مصالح سنتی و قدیمی را گرفته است؛ اما هنوز هم برای تعمیر بناهای قدیمی و تاریخی و نیز زیباسازی برخی از کاربری ها از کاهگل استفاده می شود. این نوع مصالح در حال حاضر در انواع مختلفی مانند:

  • کاهگل سنتی و قدیمی
  • کاهگل ضد آب
  • کاهگل نانو
  • کاهگل آماده
  • کاهگل مصنوعی

تولید می شود که متناسب با پروژه شما قابلیت استفاده در محیط های مختلف آب و هوایی را دارد.

بیشتر بخوانید: خرید کاهگل مصنوعی در تهران

کاهگل
قیمت فروش انواع کاهگل ضد آب

مهمترین خصوصیات کاهگل ضد آب طرح کاهگل سنتی

همانطوری که می دانید کاهگل ملاتی است که معمولا در معماری سنتی ما به خصوص شهر های قدیمی مانند اصفهان، یزد، کاشان، شیراز مورد استفاده قرار گرفته است. مهمترین کاربرد آن اندود کردن سقف‌ها و دیوار های سنگی و چوبی است. کاه موجود در درون آن باعث جلوگیری از ترک بر روی آن می‌شود. از طرفی هم بهترین و مناسب ترین عایق برای جلوگیری از انتقال حرارت در منطقه کویری به شمار می رود.

معمولا برای ساختن چنین ملاتی تا حد امکان از خاک رس استفاده می‌کنند؛ و قبل از اینکه خاک رس را آب بدهند آن را با کاه یونجه، گندم و جو و در برخی مواقع نی های خرد شده را به خوبی با خاک رس می‌آمیزند و به شکل تپه کوچکی در می‌آورند، سپس میان آن را گود کرده و داخل آن به نرمی آب می‌ریزند، بعد مدتی را صبر می کنند تا خاک رس و کاه به خوبی خیس شده و ملات به حالتی که به آن خمیری گفته می شود برسد، و به تدریج ملات کاهگل آماده می شود.

ملات کاهگل مزیت های فراوانی برای ما دارد و پدران ما به خوبی به آن پی برده بودند. مهمترین مزیت و ویژگی آن عدم آسیب رساندن به محیط زیست و تطبیق پذیری با آن است. این ملات بر خلاف ملات های امروزی اگر در طبیعت رها شوند بعد از مدتی به طبیعت بر می گردد و جزوی از آن می شود.

بیشتر بخوانید: کاهگل مصنوعی خوزستان کاملا ضد آب و قابل شستشو

کاهگل

 

از مهمترین خصوصیات کاهگل سنتی ضد آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین عایق رطوبتی و حرارتی برای پشت بام
  • پوشش سطوح مختلف داخلی و خارجی خانه
  • جلوگیری از ریزش دیوارهای خشتی
  • مناسب ترین ملات برای دیوار های خشتی و سنگی
  • عدم آسیب به محیط زیست
  • بهترین اندود برای پوشش دیوارهای آجری
  • بهترین و مناسب ترین عایق سرما در مناطق کوهستانی
  • بهترین عایق گرما در مناطق گرم
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • در اکثر مناطق به راحتی یافت می شود
  • به سهولت و به ارزانی به دست می آید
  • عمل آوری سریع در کمترین زمان
  • مورد استفاده برای تزئینات فضای شهری
  • با استقامت و با دوام
  • زیبا از جنس طبیعت

آنچه در عمل آوری کاهگل اهمیت زیادی دارد، مقدار ترکیب و به کار بردن کاه، خاک و آب است. بهتر است در ترکیب این نوع ملات دقت بیشتری داشت، برای اینکه اگر خاک کم باشد، الیاف های کاه موجود در آن از  روان شدن آب جلوگیری می کنند به همین منظور برای عدم جلوگیری از آب بر روی پشت بام، درون ملات کاهگل، از کاه کمتری استفاده می کنند تا بارش باران باعث شود کاهگل محکم تر شود.

بیشتر بخوانید: خرید رنگ کاهگل قزوین بدون تغییر رنگ

کاهگل

کاهگل مصنوعی چیست؟

در مورد کاهگل مصنوعی باید گفت که با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه مصالح ساختمانی، مصالح سنتی و قدیمی جای خود را به مصالحی مدرن و با کیفیت دادند. کاهگل مصنوعی رنگی بر اساس رزین سیلیکون و آب به وجود آمده است که بعد از اتمام کار و خشک شدن ظاهری مانند ملات های طبیعی و سنتی دارد. معمولا برای ساخت این نوع ملات از مواد نانو سیلیکون استفاده می شود که سبب خود تمیز شوندگی آن نیز می شود و خواص آب بندی و عایقی آن را افزایش می دهد.

این محصول، از دسته ملات های مدرن به شمار می رود، آنها جزو ملات های ضدآب به شمار می روند و به همین دلیل بهترین جایگزین برای ملات های قدیمی می توانند باشند. این نوع ملات مدرن برخلاف ملات های سنتی به وسیله قلمو یا پاشش بر روی سطح مورد نظر اجرا می شود. از مهمترین خصوصیات آنها می توان به ماندگاری بالای آنها و نیز قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف مانند کناف، چوب، فلز، یونولیت، سیمان، گچ، شیشه و … اشاره کرد.

همانطوری که گفته برای ضد آب نمودن کاهگل مصنوعی از مایع سفید رنگ رزین سیلیکون استفاده می شود که فاقد یون کلر است، این ماده با نفوذ در بافت ملات و ایجاد واکنش در خاک رس، علاوه بر اینکه، لایه سخت و مقاوم ایجاد می کنند آن را نیز ضد آب می کند. این نوع ملات در ابتدا به صورت ملاتی خشک و آماده است که فقط با اضافه شدن آب مصرف به آن می توان از آن استفاده نمود.

مواد موجود در کاهگل مصنوعی عبارتند از:

  • گل ضد آب شده
  • کاه طبیعی
  • رزین های چسب و سخت کننده

از مهمترین و کاربردی ترین خصوصیات این نوع ملات ها، این است که به هیچ وجه با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آفتاب، باران و باد دچار سایش یا ترک یا پوسته شدن نمی شود.

 

‌ مزیت و معایب کاهگل سنتی ضد آب

خانه کاهگلی یکی از با دوام ترین نوع معماری بر روی زمین است. این نوع ملات به طور متوسط هزاران سال است که در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد فراوانی نسبت به ملات های دیگر دارد. از آنجا که مخلوط گل متخلخل است، ملات کاهگل قادر است باران های شدید و طولانی مدت را تحمل کند بدون این که دچار تضعیف شود.

 

کاهگل

خرید و فروش کاهگل ضد آب

قیمت کاهگل مصنوعی 

کاهگل مصنوعی، که اغلب از مواد و مخلوط‌هایی مانند سیمان و مواد معدنی تشکیل شده است، برای تشابه به ظاهر و حس کاهگل طبیعی در ساختمان‌های سنتی و مکان‌های گردشگری استفاده می‌شود. استفاده از کاهگل مصنوعی دارای چندین مزیت است، از جمله دوام بیشتر نسبت به کاهگل طبیعی و نیاز کمتر به نگهداری.

در مورد قیمت کاهگل مصنوعی، تعداد زیادی عامل در تعیین قیمت آن نقش دارند:

1. کیفیت مواد اولیه: کاهگل‌های مصنوعی با کیفیت بالا ممکن است از مواد اولیه با کیفیت بیشتری ساخته شوند که هزینه بیشتری دارند.

2. فرآیند تولید: بسته به فرآیند تولید و میزان اتوماسیون مورد استفاده، هزینه تولید ممکن است متغیر باشد.

3. بسته‌بندی و حمل و نقل: هزینه‌های بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع نیز در قیمت نهایی محصول تأثیر گذار هستند.

4. برند و سازنده*: برخی برندها و سازندگان ممکن است به دلیل شهرت یا کیفیت برتر قیمت بالاتری داشته باشند.

لیست قیمت کاهگل نانو ضد آب

این لیست قیمت مربوط به 1 بهمن 1402 است. برای اطلاع از قیمت کاهگل مصنوعی به لینک زیر مراجعه کنید:

https://fardadpaint.ir/water-proof-kahgel

 

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:

شماره تماس: 09129723451

اینستاگرام: fardad_paint

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

شماره واتساپ و سایر پیام رسان ها: 09129723451

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما