تفاوت رزین اپوکسی غلیظ و رقیق در چیست؟

تاریخچه رزین اپوکسی

استفاده  از رزین های طبیعی به گذشته های دور برمی گردد و حدود  50 سال پیش تولید رزین های صنعتی نیز آغاز گردید و می توان گفت امروز در بسیاری از صنایع پرکاربرد است. بیشترین مصرف رزین ها را می توان در صنعت پوشش دانست.

ولی با گذشت زمان و پیشرفت هایی که در تولید و کشف خواص مختلف رزین بدست آمد کاربرد های جدید از رزین اپوکسی نیز کشف شد که موجب استفاده آن در صنایع مختلف گردید. رزین اپوکسی در میان انواع رزین ها شناخته شده است و ساختار شیمیایی ان دارای گروهی به نام اپوکسی است که خواص آن از این گروه نشات می گیرد.

رزین های پلی استر و رزین پلی فنیک و رزین وینیل استر از جمله انواع رزین هاست که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. از میان این مواد، رزین اپوکسی غلیظ و رقیق بیشترین کاربرد ها را دارند. صنایعی چون هوا و فضا، اتومبیل، زیور آلات، صنایع شیمیایی و صنایع دریایی از جمله مواردی هستند که از رزین اپوکسی غلیظ و رقیق استفاده می کنند.

رزین اپوکسی نیاز به ماده ای برای خشک شدن دارد که به آن هاردنر گفته می شود. رزین های اپوکسی با توجه به خصوصیاتی که دارد قیمت نسبتا بالایی نسبت به رزین های دیگر دارد و استفاده در حجم بالای آن در صنایع باید با مطالعه کامل صورت بگیرد. برخی از خصوصیات رزین اپوکسی غلیظ و رقیق مانند ضد خوردگی در دیگر رزین ها و جود ندارد و این ویژگی موجب شده تا  استفاده از آن برای برخی صنایع ضروری باشد.

مثلا از رزین اپوکسی غلیظ و رقیق برای تولید پوشش های برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود و یا از این نوع رزین برای پوشش هایی برای عایق استفاده می گردد مثلا برای تولید برد هایی که برای مصارف الکتریکی است و نیاز به عایق دارد از این نوع رزین در آنها استفاده می شود و یا زمانی که نیاز به دفن زباله های الکتریکی وجود دارد از رزین اپوکسی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست استفاده می شود. امروزه مصارف جهانی رزین اپوکسی  غلیظ و رقیق به شدت افزایش یافته است.

شاید به این مقاله نیز علاقه مند باشید: خرید رزین اپوکسی ایرانی با کیفیت مشابه خارجی

رزین اپوکسی غلیظ ورقیق
رزین اپوکسی غلیظ ورقیق

 

رزین اپوکسی غلیظ و رقیق از محلول چسبنده تا جامد سخت

ترکیبات اصلی رزین اپوکسی  با توجه به نوع آن و گروه عاملی آن و تعداد گروه اپوکسی می تواند  متفاوت باشد بیشترین کاربرد توسط رزین اپوکسی می باشد که در ساختار خود گروه هیدروکسیل و گلایسرول دارد.

رزین اپوکسی غلیظ و رقیق در انواع محیط ها با پی اچ های مختلف می تواند مقاومت داشته باشد و تحت تاثیر اسیدی و یا بازی بود محیط اثر خود را از دست ندهد. رزین اپوکسی غلیظ و رقیق  از دو بخش رزین و سخت کننده تشکیل شده که بعد از استفاده از هاردنر خاصیت جمع شدگی کمی دارد و  به راحتی توانایی استفاده به عنوان چسب و یا پوشش سطوح را خواهد داشت.

البته رزین های تک جزئی نیز در کنار رزین ها دو جزئی وجود دارد که در مجاورت هوا خشک می شوند ولی دو جزئی یا دو بخشی ها باید دو بخش  با هم ترکیب شوند تا واکنش داخلی آنها انجام شود و شبکه تشکیل گردد.  رزین به شکل های مایع تا جامد و پودر ی نیز وجود دارد ه به صورت تجاری به فروش می رسد و هم در صنایع بزرگ و هم برای مصارف کم نیز  برای خریداران آماده شده است.

اکثر رزین های تجاری به شکل مایع هستند و جرم ملکولی پایینی دارند.  می توان  از رزین های قدیمی اپوکسی را دی گسیلیدیل اتر بیسفنول A نامید که از نظر خاصیت چسبنده بودن بسیار با ارزش می باشد رزین اپوکسی غلیظ و رقیق از این دسته از رزین ها می باشد.. همانطور که گفته شد می توان این رزین را به محلول هایی با وزن ملکولی پایین و یا رزین های جامد و یا نیمه جامد  با وزن ملکولی بالا تقسیم نمود.

بیشتر بخوانید: فروش رزین اپوکسی در تهران

رزین اپوکسی از محلول چسبنده تا جامد سخت
رزین اپوکسی از محلول چسبنده تا جامد سخت

 

دلایل استفاده بیشتر رزین اپوکسی نسبت به دیگر رزین

رزین اپوکسی غلیظ و رقیق نسبت به رزین های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و این مساله هم دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مقاومت بسیار خوبی است که در برابر فشار و یا کشش و شوک و.. دارند.

اگر  کامپوزیتی با رزین اپوکسی ساخته شود تغییرات دمایی تا 100 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند. خواص مکانیکی و فیزیکی این نوع رزین بسیار زیاد است که با تغییرات جزیی بر روی آن می توان در مکان های مختلف از آن مصالح استفاده نمود.

در زمان پخت جمع شدگی بسیار کمی دارد. رزین اپوکسی مقاومت بسیار خوبی در محیط های مختلف دارد. رزین اپوکسی غلیظ و رقیق نسبت  به رزین اکریلیک دیگر چسبندگی بسیار خوبی دارد. این ماده بی بو بی مزه است.

بیشتر بخوانید: قیمت رزین اپوکسی تهران و فروش آن

تفاوت رزین اپوکسی غلیظ و رقیق
فروش رزین اپوکسی

 

رزین اپوکسی غلیظ و رقیق هر دو دارای دو جز رزین و هاردنر هستند،  ولی زمان سخت شدن رزین و هاردنر در نوع غلیظ بسیار سریع اتفاق می افتد و به همین دلیل برای کارهایی که نیاز به ضخامت وجود داشته باشد از نوع غلیظ استفاده می شود ولی در رزین اپوکسی رقیق رزین زمانی که با سخت کننده ترکیب می شود  با توجه به درصد هاردنر زمان سخت شدن رزین متفاوت است هر چه این زمان بیشتر باشد لایه نازک تری تشکیل خواهد شد.

برای ساخت زیور آلات از هر دو نوع رزین اپوکسی غلیظ و رقیق استفاده می شود. رزین اپوکسی غلیظ زمانی که با هاردنز  ترکیب می شود نیاز مقداری حرارت دارد و همزمان به همراه ترکیب با هاردنر حباب گیری از رزین پلی استر نیز انجام می شود. برای یکنواختی کار همزمان با ترکیب هاردنر به اپوکسی غلیظ باید حباب گیری نیز انجام شود. زمانی که حرارت به کار داده می شود باید بعد از مدت زمانی رزین به حال خود رها شود تا شکل خود را پیدا کند.

رزین اپوکسی رقیق برای کار هایی که نیاز است  این ماده روی کار روان باشد مورد استفاده قرار می گیرد. ولی نوع غلیظ برای قسمت هایی که ضخامت و یا تحدب مورد نیاز است بسیار قابل استفاده است.

 

رزین اپوکسی بعد از اینکه کاملا سخت شد به یک ماده جامدی تبدیل می شود که کاملا شفاف است. رزین اپوکسی شفاف بعد از تبدیل شدن به ماده جامد حالت شفاف دارد و این خاصیت در کارهای هنری بسیار مورد توجه می باشد. به غیر حرارتی که برای حباب گیری به رزین داده می شود در تمام طول مراحل کار دمای مکانی که کارانجام می‌شود باید ثابت باشد. یکی از تفاوت های عمده رزین اپوکسی غلیظ و رقیق درکاربرد هایی است که  در صنایع گوناگون دارند.

رزین اپوکسی به عنوان کف پوش
رزین اپوکسی به عنوان کف پوش

 

به هنگام خرید رزین اپوکسی به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهتر است از نمایندگی های اصلی که تولید کننده رزین هستند خرید انواع رزین به ویژه رزین اپوکسی انجام شود  حتما رزینی را خرید نمایید که ضمانت داشته باشد و اگر رزین شفاف خرید می‌کنید باید دارای شفافیت بالایی باشد و روانی آن برروی کار بسیار زیاد باشد درمورد رزین اپوکسی غلیظ نیز محصول باید استاندارد های لازم را داشته باشد.

بنابراین خرید از مکان معتبر و برند های نام آشنا بسیار مهم و ضروری است. بهتر است قبل از خرید اطلاعاتی در مورد انواع رزین به ویژه رزین اپوکسی داشته باشیم .باید بدانید که قیمت رزین اپوکسی غلیظ و رقیق از مابقی رزین ها مقداری بیشتر است پس باید با دقت کافی در مورد کاری که قرار است با رزین انجام شود مطالعه صورت گیرد.

نسبت به رزین های دیگر مدت زمان پخت بالایی دارد. هاردنر ها نیز باید با احتیاط جابجا شوند  زیرا از حساسیت بالایی برخوردار هستند. در زمان خرید رزین اپوکسی غلیظ و رقیق باید به دستور العملی که در آن قرار دارد توجه شود تا میزان ترکیب هاردنر و رزین  کاملا درست انجام شود و واکنش به درستی صورت گیرد. رنگ هاردنر و رزین هم در محصول  قید شده است که می توانید به آن توجه کنید. چگالی و جرم ملکولی مواد نیز از جمله مواردی است که در این محصول بیان شده است.

 

فروش رزین اپوکسی ایرانی
انواع رزین اپوکسی

 

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:

شماره تماس مدیر فروش: 09129723451

شماره تماس دفتر: 02128423451

اینستاگرام: fardad_paint

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

شماره واتساپ و سایر پیام رسان ها: 09129723451

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما